Ahad, 2 Januari 2011

Jika Aku Seekor Anjing

Jika aku seekor anjing

Takkan ada kucing berani dekati aku

Jika aku seekor anjing

Takkan ada pencuri berani pecah rumah

Jika aku seekor anjing

Tubuhku disentuh mesra halusnya jari

Terasa geli diriku di pangkuan mesra

Jika aku seekor anjing

Perutku kenyang tak ku fikir lagi

Ke mana akan ku rebahkan tubuh ini

Jika aku seekor anjing

Aku bergerak bebas bersama manusia

Ke kota-kota dan pekan-pekan kecil

Yang tak berubah seperti aku dulu

Jika aku seekor anjing

Bau busuk terdesak di hidung manusia

Hanya tikus dan lipas sangat mesra

Di terowong angin mati bersama

Jika aku seekor anjing

Kini lapar dan dahaga ku kembali

Perut dan alat fikir mula tak terdaya

Jika aku seekor anjing

Aku selalu berfikir-fikir

Jika aku menjadi seekor anjing

Harus hidupku tak sebangsat ini?

Jika aku seekor anjing

Akulah anjing yang bernama anjing.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan